Jag tycker att präster ska tvingas att viga homosexuella

Fyra präster har avsagt sig sin vigselrätt för att protestera mot kravet att viga samkönade par. Jag tycker att det är bra. Inte att de inte vill viga samkönade alltså, att de avsäger sig vigselrätten. Det ultimata vore ju att de sa upp sig helt. Självklart så ska homosexuella ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra, självklart så ska de få gifta sig i kyrkan. Jag tycker att präster ska tvingas att viga homosexuella och de ska fan se glada ut medans de gör det också, passar inte det så borde de få en fet sula i röven och få promenera raka vägen till arbetsförmedlingen.

Det är inte som att en handläggare på arbetsförmedlingen kan bestämma sig för att inte handlägga åt homosexuella, fula eller finska människor, så varför ska präster få lov att diskriminera på betald arbetstid?

Kommentarer

  • The Worrying Kind säger:

    2011-03-07 | Bloggadress: http://theworryingkind.webblogg.se/

    Precis!!! Varför skulle de stå över diskrimineringslagstiftningen?! Så himla fegt att gömma sig bakom sin tro, de kan väl säga som det är istället - att de är inskränkta homofober som inte alls tycker att alla människor är lika värda. (En sak som är rätt märklig är att i princip alla religioner bygger på ett kärleksbudskap - och ändå finns det inget som är så hatiskt och exkluderande och vållar så mycket krig och oroligheter i världen som just religion. Mycket märkligt.) Klockren jämförelse med handläggare förresten!! :-P



  • Lizzy säger:

    2011-03-07 | Bloggadress: http://lizzey.blogg.se/

    Fast arbetsförmedlingen är ju statlig, det är kyrkan inte som tur är. Jag tycker att staten och kyrkan ska hålla sig så långt borta från varandra som möjligt. Så jag tror nog att jag lämnar prästerna ifred så länge de lämnar mig ifred. (Vilket dom ju iofs inte gör för jag får fortfarande hem svenska kyrkans tidning trots att jag gick ur för två år sedan :P)



  • Anonym säger:

    2011-03-07 |

    The Worrying Kind tummen upp!



    Lizzy Visserligen, men man har ju inte laglig rätt att diskriminera på privata arbetsplatser heller, jag kan ju inte starta ett företag och vara öppen med att jag bara vill anställa män "sorry för lite kuk, nästa!" liksom, det skulle inte gå hem.





  • Anna Kaagaard Kristensen säger:

    2011-03-07 |

    Och så blev jag anonym, igen. jävla blogg.se



  • Anonym säger:

    2011-03-07 | Bloggadress: http://skrotmamman.blogg.se/

    Själv lägger jag ingen större vikt/värdering vid frågan kring om homosexuella ska få ingå äktenskap eller partnerskap - de diskussionerna går med jämna mellanrum hemma.....



    Men jag gillar att diskutera vidare, och dra frågan ett steg till. Är det tillåtet att diskriminera vid tex begravningar, typ "Jag vill inte begrava homosexuella". Eller dop när föräldrarna är ogifta: "Jag vill inte döpa ett barn som är född i synd" eller bara vägra inträde i Guds Hus om vi har någon annan sak på "förbjudetlistan"?



  • Emma Kaagaard Kristensen säger:

    2011-03-07 | Bloggadress: http://emmakaagaardkristensen.blogg.se/

    Jag håller verkligen med!!!!



    Men som min homosexuella vän sa en gång "vilken frisk bög vill vigas in i en homofobisk skit religion!?" och där kan jag ju bara instämma!



    Jag skulle fan hellre dö än att viga mig i kyrkan då det är ganska så uppenbart att många inom svenska kyrkan är homohatande rövhattar!





  • Anna Kaagaard Kristensen säger:

    2011-03-07 | Bloggadress: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/

    Skrotmamman Jävligt bra poäng, vart ska man dra gränsen?



    Emma Det finns homosexuella som är kristna och det finns ju de som tycker att religionen får följa samhällsutvecklingen. Om man är gay och tror på gud så är det inte så konstigt att man vill vigas i kyrkan, det finns ju de som på riktigt tror på att gud älskar alla, som inte bara säger det för att det låter fint :)



  • Tess säger:

    2011-03-07 | Bloggadress: http://highlandertess.blogg.se/

    Jag håller med delvis. Det är helt sjukt att präster har "rätt" att diskriminera i sitt yrke. Men sedan så skulle inte jag vilja bli vigd av en präst som vore fientlig mot min läggning ifall jag vore homosexuell. Bättre att veta vilka som är emot och välja en som är för istället.



  • Emma Kaagaard Kristensen säger:

    2011-03-08 | Bloggadress: http://emmakaagaardkristensen.blogg.se/

    Anna- ja självklart är det så :-) men jag hade nog vänt mig till en homo-kyrka i så fall (om det finns i Sverige, vet att det finns i Norge) eller till en kyrka där prästen själv var homosexuell...



    Det var en präst ute där Davids mamma bor som skrev på den där listan som gick runt bland svenska kyrkans präster om att vägra viga homosexuella och döpa homosexuellas barn... så när Davids syster skulle döpa sin unge valde dom en homosexuell präst (för att vara på den säkra sidan liksom :-D )



    Asså jag håller med om att en präst som inte vill viga homosexuella ska få kicken samma dag detta kommer fram för jag tror inte att ett homosexuellt par hade VELAT bli vigd av en präst som hatade dom.

    Jag tror liksom inte på det där med att alla präster ska tvingas viga homosexuella... dom ska vilja det eller så får dom börja leta nytt jobb.



  • Elli säger:

    2011-03-08 | Bloggadress: http://rackarmorsan.blogg.se/

    Håller med dig Anna. Förut så tyckte jag som Emma att varför skulle man vilja gifta sig en en homohatande kyrka, typ som att en jude blir nazist. Men efter att min yngste döptes och jag hade en långt samtal med vår präst så ändrades min syn på kristendommen. Det finns rötägg inom alla grupper och yrken. Våran biskop Eva Brunne är öppet homosexuell tex och det verkar inte vara så många som har problem med det.



  • airaM säger:

    2011-03-08 | Bloggadress: http://metrobloggen.se/somenoppenblogg

    Apropå din kommentar hos Lady Dahmer, innehållandes statistik om våld av män vs kvinnor, så är den naturligtvis väldigt missvisande. Hur många män tror du skiter i att anmäla att deras fru/flickvän slår dem pga att det inte är särskilt "manligt" att bli slagen av en tjej? De ska väl "klara av" en kvinna själva?

    Nej, det mörkertalet är naturligtvis väldigt, väldigt stort. Statistik är inte alltid rättvisande.



  • Emma Kaagaard Kristensen säger:

    2011-03-08 | Bloggadress: http://emmakaagaardkristensen.blogg.se/

    Elli- Asså jag förstår ju självklart att det finns homosexuella par som faktiskt VILL gifta sig i kyrkan även fast det finns homohatande skit präster... därför tycker jag att dom prästerna som inte vill viga homosexuella par borde få sparken... dom borde inte få lov att ge upp sin vigselrätt, dom borde bli tvingade att ge upp sitt jobb!





  • Depprinsessan säger:

    2011-03-09 |

    Hmmm, jäkligt svårt tycker jag... Jag har vill förståelse för de präster som inte vill viga homosexuella i kyrkan, det funkar ju inte ihop med biblen om jag förstått det rätt. Men å andra sidan är det ju mycket som inte stämmer i dagens samhälle om man ska följa bibeln till punkt och pricka.



  • sarah säger:

    2011-03-10 | Bloggadress: http://jigartalaa.blogspot.com

    Jag har inga problem med att homosexuella vigs i kyrkan. Däremot tycker jag det är något som är upp till svenska kyrkan och deras medlemmar. Kyrkan är INTE en myndighet där man kan kräva likabehandling på det sättet. Det finns ju massvis olika organisationer med olika "kriterier" för att man ska bli medlem. Kyrkan viger inte heller muslimer, varför inte jo för man måste vara medlem i kyrkan och det är man inte som muslim. Om man inte gillar föreningen eller organisationens regler så får man väl välja en annan? Om jag startar en kyrka enbart för vegetarianer så får det vara så. Det viktigaste är ju att samhället erbjuder likadan lagstiftning och möjligheter för alla människor och alla har ju rätt att gifta sig i Sverige. Sen självklart ska man inte få hetsa mot människor och deras livsval. Men vi har en kyrka skild från staten och det har ju massvis med fördelar.



  • Rickard säger:

    2011-03-13 |

    Jag tror många missar poängen här... det handlar inte om att man tycker att homosexuella är mindre värda eller förtjänar mindre kärlek. Men i bibeln räknas det som en synd att ingå äktenskap med en av samma kön. Gud skapade mannen och kvinnan av en anledning. Och är det så att man är troende och tror på det Bibeln säger så bryter man ju mot sin övertygelse och en av reglerna som Bibeln pratar om. Det innebär inte att man är syndfri och ska göra andra synder MEN man försöker ju hålla borta sig från att synda eller för den delen "hjälpa" andra människor att synda då det är den tron man har. Även om det kan sticka i ögonen för många. Gud älskar alla men han älskar inte allt vi gör. God bless!




Kommentera inlägget här: